.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
هاشمی رفسنجانی: تبلیغات دینی بدون افراط و تفریط باشد

ديدگاه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به مناسبت اول تيرماه، روز تبليغ و اطلاع‌رساني ديني منتشر شد.

در اين ديدگاه آمده است كه حسن سليقه مسئولان دست‌اندركار براي نامگذاري سالروز صدور فرمان حضرت امام (ره) مبني بر تاسيس سازمان تبليغات اسلامي به روز «تبليغ و اطلاع‌رساني ديني» در تقويم ستودني است، چرا كه در عصر انفجار اطلاعات كه دنيا را با همه پهناوري خويش «دهكده جهاني» كرده است، عدم توجه به روش‌هاي نوين تبليغ، باعث افزايش فاصله علمي و اجتماعي جهان اسلام و به خصوص ايران اسلامي با دنياي مدرنيته مي‌شود.

مطمئنا برنامه امام (ره) در تاسيس سازماني با عنوان «تبليغات اسلامي» مبتني بر توجه عميق و دورانديشي مدبرانه به هر دو امر تبليغات و اسلام بود. چرا كه اسلام با همه لطافت‌هايي كه براي زندگي اجتماعي انسان‌ها در همه اعصار دارد، اگر شناخته و شناسانده نشود، مانند تاريخ 1400 ساله خويش مظلوم مي‌ماند و از ديگر سو معاندان اسلام و امت‌هاي اسلامي با استفاده از ابزار اطلاع‌رساني كه روز به روز توسعه مي‌يابد، اولا با دروغ و تحريف اسلام را وارونه جلوه مي‌دهند و ثانيا اهداف شوم خود را با رنگ و لعاب‌هاي روزآمد، نه تنها در جهان، بلكه در سرزمين‌هاي اسلامي پيگيري مي‌كنند.

آنان خوب مي‌دانند كه فرهنگ‌سازي تحكمي نيست و با حوصله، صبر و استفاده از لطايف الحيل نرم‌افزاري و سخت‌افزاري به تدريج براي تسخير قلوب پيش مي‌آيند كه نمونه بارز آن راه‌اندازي انواع شبكه‌هاي ماهواره‌اي و اينترنتي است و چنان ماهرانه تبيلغ مي‌كنند كه فرصت هر گونه دفاع فرهنگي را از جوامع اسلامي سلب مي‌كنند.

آنان در اين راه از ديربازدهي هزينه‌هاي خويش نمي‌هراسند و گاه تا چندين سال برنامه‌ريزي مي‌كند كه تشكيل و تقويت گروه‌هاي به ظاهر اسلامي القاعده و طالبان بهترين شاهد مدعاست. دو گروهي كه تحت تعاليم شيطنت‌آميز آنان در مدارس به ظاهر ديني كشورهاي اسلامي پرورش يافته‌اند تا پس از بروز اقدامات غيراسلامي و غيرانساني، بهترين دليل براي تبليغ خشونت‌طلبي مسلمانان باشند.

تبليغات اسلامي كه سابقه چندين ساله روش‌هاي سنتي مشافهه و مباحثه را در منابر، مساجد، حسينيه‌ها و تكايا دارد، در كنار تاثيرگذاري فراوان كه پيروزي انقلاب اسلامي ماحصل آن است،‌امروزه نيازمند روش‌هاي نوين علمي است تا با نگاهي جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و با استفاده از ابزار به روز اطلاع‌رساني از يك‌سو مانع نفوذ مرموزانه فرهنگ‌هاي منحط شود و از ديگر سو با رفع موانع «سد عن سبيل‌الله» به صدور آموزه‌هاي انساني و اخلاقي و آشنايي اذهان و قلوب با تعاليم عاليه اسلامي بپردازد و تذكر دوستانه‌اي به سازمان تبليغات اسلامي است كه توجه داشته باشيم كه تمسك به مطالب سست و نادرست و پرداختن به ظواهر سطحي و به كارگيري ادبيات نامتناسب و عدم توجه به اقتضائات زماني و مكاني باعث بي‌اعتمادي مخاطبان و عامل غلبه دافعه بر جاذبه و در نتيجه موجب دل‌زدگي جوانان و نوجوانان مي‌شود.

تبليغات ديني بايد مانند كنه و ذات دين كه ريشه در فطرت انسان‌ها دارد، لطيف و ظريف و به دور از افراط و تفريط باشد و نبايد بگذاريم حواشي كه بعضا وصله‌هاي ناجور مي‌باشند، متن را در برگيرند كه در آن صورت دين جز پوستيني وارونه نخواهد بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.